Veelgestelde vragen

Wij hebben geprobeerd om veel voorkomende vragen voor u te beantwoorden.


  • Carburateur schoonmaken omdat deze lekt bij de overloopslang?

    De oorzaak is vaak dat er vuil boven het puntje van de vlotternaald zit. Haal de carburateur van het motorblok af. Draai de vlotterkamer onder de carburateur weg en haal de as uit de vlotter, nu kun je de vlotter verwijderen en kun je de vlotternaald er uithalen. Met remreiniger even goed schoonspuiten en dan goed droog blazen zodat al het vuil weg is. Nu draai je alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar. Mocht u nou denken dat lukt mij niet? Neem dan gerust contact met ons op via één van de volgende e-mailadressen: werkplaats@motorpromo.nl of info@motorpromo.nl Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen om u te helpen!
  • Wat moet ik doen als mijn quad/crossmotor niet meer start?

    Simpele dingen die je zelf al even kunt checken zijn: Staat de aan/uitschakelaar goed? Zit er nog voldoende benzine in de tank? Is de accuspanning voldoende geladen zodat de startmotor snel genoeg kan ronddraaien. Draai de bougie er uit en druk hem met de elektrode tegen het frame en start om te kijken of hij vonkt. Trek het benzineslangetje van de carburateur en kijk of er benzine uitkomt. Krijg je hem nog niet aan als je deze dingen gecheckt hebt? Neem dan graag contact op met ons via het e-mailadres werkplaats@motorpromo.nl of info@motorpromo.nl . Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen of terug te mailen. 
  • Hoe onderhoud ik mijn crossmotor?

    Omdat er met een crossmotor toch wel iets wilder wordt omgegaan dan met een gewone motor moet je regelmatig even dingen nakijken: 1. Controleer regelmatig de kettingspanning, deze mag niet te slap zijn. Deze moet ongeveer vanuit het midden 1 cm op en neer kunnen. 2. De ketting regelmatig schoonmaken en dan inspuiten met een sileconenspray. (geen vet of vaseline gebruiken) 3. Houdt je oliepijl in de gaten, deze moet tussen het onderste en bovenste streepje staan. (niet te vol vullen) 4. Regelmatig de bandenspanning controleren (tussen de 1 en 1,5 bar) 5. Houdt ook je remblokjes in de gaten, als deze namelijk versleten zijn dan remt hij ijzer op ijzer en dan gaat je remschijf ook stuk. 6. Als je de motor schoonmaakt met een hogedrukreiniger pas dan op bij het motorblok dat er geen water in de ontsteking of carburateur komt. Wij doen ook periodieke onderhoud aan motoren, dus als u hem weer tiptop in orde wilt hebben maak dan even een afspraak met ons. Neem dan graag contact met ons op d.m.v. één van de volgende e-mailadressen:  werkplaats@motorpromo.nl of info@motorpromo.nl Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen.
  • Hoe de luchtschroef carburateur af te stellen?

    Afstellen ervan op gehoor:  Motor warm rijden, minimaal 5 minuten echt ermee rijden! De basis afstelling is 2 slagen uitdraaien. Luchtschroef dus helemaal indraaien (rechtsom) en dan tellen totdat je 2 slagen hebt uitgedraaid (360 + 360 graden draaien) Wat je nu moet doen is de luchtschroef per keer een kwart slag in of uit draaien. Dit herhaal je net zolang totdat het stationair toerental zo hoog mogelijk is. Dan begin je met afstellen: 1. Kwartslag naar rechts draaien. Is het toerental nu hoger of lager?. Hoger = Ga naar 1. Lager = Draai de andere kant op en ga opnieuw naar 1 toe. Dit net zolang herhalen totdat het toerental het hoogst is. Als het goed gebeurt, doe dan het volgende: Je geeft kort een dosis gas en de motor komt op toeren en gaat daarna vrij snel terug naar stationair toe en blijft niet meer hangen. Een klein beetje hangen is ook al niet goed. Het moet vloeiend terug lopen. Heb je de luchtschroef afgesteld en ben je tevreden met het resultaat moet je alleen nog de stationair toerental afstellen. Deze zo afstellen totdat het toerental zo laag is dat hij net niet afslaat. Als je hem daar op hebt staan geef je de schroef een halve slag rechtsom nog een draai. (180 graden) Mocht het goed afstellen niet lukken, neem dan graag contact met ons op d.m.v. één van de volgende e-mailadressen: werkplaats@motorpromo.nl of info@motorpromo.nl . Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen.
  • Geen vonk meer, wat kan de oorzaak zijn?

    1. Staat de aan/uit schakelaar op de juiste stand? 2. Bougie vonkt niet, bougie vervangen. 3. Bobine is stuk, deze vervangen . 4. CDI is stuk, deze vervangen 5. Ontsteking is stuk, deze vervangen 6. Is de bougiedop/kabel nog goed, anders vervangen. Het gemakkelijkste is om te kijken of de bougie stuk is, helpt dit niet, ga dan met een testlampje op de zwart/rode draad van de ontsteking en op de massa (chassis/frame) kijken of deze wel vonkt, heb je geen vonk dan is de ontsteking stuk. Heb je daar wel een goede vonk vervang dan de CDI. Helpt dat ook niet probeer het dan met een nieuwe bobine. Als het dan nog niet verholpen zit er waarschijnlijk een storing/breuk in de kabels. Neem dan graag contact met ons op d.m.v. één van de volgende e-mailadressen: werkplaats@motorpromo.nl of info@motorpromo.nl . Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen.

  • Mijn mini ATV of mini Crosser loopt wel maar komt niet vooruit

    Als dat het geval is dan is de koppeling waarschijnlijk stuk. Het kan zijn dat er een veertje gebroken is of dat de klauwtjes stuk of versleten zijn. Wilt u deze zelf vervangen, bestel dan een koppeling bij ons. Hieronder vindt u een korte omschrijving hoe u dit kunt vervangen. Verwijder het koppelingshuis (waar de ketting aanzit). Kijk of de koppeling daadwerkelijk stuk is voor je hem eraf haalt. Om de koppeling te verwijderen haal je de centrale bout eruit vervolgens haal je met een poulietrekker de koppeling eraf. De as waar hij op zit is conisch waardoor hij soms erg vast kan zitten, dus enige kracht is vereist. Kijk even of er een spie op de as zit (hoeft niet altijd), en plaats nu de nieuwe koppelingsschoen op de as en draai de bout er weer voor. Monteer nu het koppelingshuis met ketting weer. Mocht u zelf denken dat lukt mij niet? Neem dan graag contact met ons op d.m.v. één van de volgende e-mailadressen: werkplaats@motorpromo.nl of info@motorpromo.nl Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen.
  • Wat is een CDI?

    CDI staat voor 'Capacitive Discharge Ignition'. Het mengsel in de kamer van de cilinder moet verbranden om de motor te kunnen laten draaien. Deze verbranding wordt op gang gebracht door een vonk van de bougie. Deze verbranding moet plaatsvinden op precies het juiste moment in de cyclus van de motor. De ontsteking van de motor zorgt ervoor dat de vonk op het juiste moment komt. Vroeger hadden motoren een mechanische ontsteking, maar deze kom je bijna niet meer tegen. Tegenwoordig zijn de meeste motoren uitgerust met een elektronische ontsteking, welke vele malen betrouwbaarder is dan de mechanische. Een van de grote voordelen van een elektronische ontsteking is dat de kracht van de vonk onafhankelijk is van de spanning van de accu. De CDI is een verdere ontwikkeling van de elektronische ontsteking. In een CDI wordt een condensator opgeladen welke de stroom levert aan de ontsteking. Omdat de condensator een veel hogere piek kan leveren, is de output-voltage veel hoger. De nadelen van een CDI zijn twee 1. De halfgeleiders die in de CDI zitten zijn gevoelig voor overbelasting (hoge voltages) 2. De CDI is gevoelig voor trillingen en andere mechanische krachten. Mocht u denken dat uw CDI stuk is kunt u deze online bestellen bij ons.
  • Hoe krijg ik de handvatten er makkelijk af?

    Mocht u de handvatten moeten vervangen, dan kunt u het volgende doen. Niet trekken maar duwen, dus vanaf de opstaande rand, en ook draaien aan het linkerhandvat, rechts komt mee met de gasgrip-unit zelf. Twee grote schroevendraaiers tussen de armatuur en het handvat steken en die als handvat voor het trekken gebruiken. Knie tegen de bovenste kroonplaat, of iemand anders even vragen de motor te steunen, dan floept ie er zo af. Als bovenstaande echt niet lukt dan met een scherp mes het handvat maar doorsnijden en nieuwe handvatten aanbrengen. Zie onze website voor de verschillende modellen.
  • Hoe stel ik mijn balhoofd netjes af?

    Hoe vast moet ik die moeren bij het stuur vast draaien? Voel je heel lichtjes een beetje speling in het balhoofd. Nu zitten er onder de kroonplaat een tweetal moeren die aan elkaar zijn verbonden. Hoe vast moet je deze draaien?. Eigenlijk niet vastdraaien, het is namelijk een stel systeem. Je zet je motor met de wielen los van de grond, eventueel helpen met een paar blokjes onder het blok. Maak de kabels even vrij zodat het stuur zonder weerstand draaien kan, en bij een tikje ertegen als die in het midden staat, wegdraait naar de ene, en natuurlijk ook de andere kant, draai nu de bovenste bout los die de stuurpen beet houdt, en dan de bovenste van de twee stelmoeren ook (met een C/haaksleutel) En dan draai je de onderste voorzichtig vast net zolang tot je merkt dat het stuur niet meer vrijelijk in de hoek valt, draai hem dan weer 5 graden los, draai de contramoer weer vast, dat is dus de bovenste van die stelmoeren, en de bout die de bovenste kroonplaat beet houdt ook weer, en kijk of ie nog steeds netjes "omvalt" doet ie dat niet meer dan de boel 2 graden losser zetten en weer voelen. Voel je nu een heel duidelijke midden positie, een soort slotje als van een kastje, dan is de boel versleten, veel voorkomende oorzaak is gebrek aan smering en te lang doorrijden met speling. Neem dan graag contact met ons op via e-mail met: werkplaats@motorpromo.nl of info@motorpromo.nl Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen of terug te mailen
  • Vloeibare pakking op pakking ?

    De enige plek waar je vloeibare pakking redelijk veilig kan gebruiken is op je kleppendeksel. Het is gewoon heel eenvoudig, waar al een pakking zit moet je NOOIT een tweede plaatsen! Dus als er een pakking zit van rubber of papier, nooit een andere pakking bijsteken als er niet een specifieke beschadiging aangebracht is. Alleen plaatselijk de kerf opvullen, anders gaan de pakkingen op elkaar rijden en gaat het juist lekken. Als je er nog meer vloeibare pakking bij kunt proppen, doe dit dan niet, hiervan gaat het alleen maar harder lekken! Dus als het mogelijk is altijd een originele pakking gebruiken. Wij hebben alle pakkingen op voorraad en staan per type vermeld op onze website. Mocht u een pakking nodig zijn dan kunt u deze online bestellen via onze webshop.
  • Mijn elektro Quad doet niets meer, wat kan dat zijn?

    De elektro Quad is beveiligd met een glaszekering en waarschijnlijk is deze door gebrand. De zekering zit in een houdertje welke meest links bij de oplaadplug zit. Als de zekering heel is kijk dan even of de accu vol geladen is. Je kunt even controleren of de zekering stuk is door de lader aan te sluiten, knippert het lampje afwisselend rood/groen dan is het bijna zeker dat er een zekering stuk is. De nieuwere modellen elektro Quads hebben tegenwoordig zelfs 3 zekeringen.
  • Wat voor mengsmering moet er in mijn 49cc 2 takt

    De naam 2 takt zegt het al, dat is Euro 95 benzine met 2 takt olie toegevoegd. De mengverhouding is 1 op 25. Maar brommer-mix wat te koop is bij de benzinepomp kan ook gebruikt worden. De mengverhouding daarvan is 1 op 50.
  • Mijn trap ondersteuning werkt niet

    Dit probleem komt wel eens voor bij de goedkope B2R fiets en is het meest simpel te verhelpen. Dan zit namelijk de magneetschijf te ver van de sensor af. Als u de accu verwijderd kunt u rechts op de trapas de magneetschijf en de sensor zien zitten. Waarschijnlijk moet u de magneetschijf nu iets dichter naar de sensor schuiven en is het probleem verholpen. Als het probleem dan nog niet verholpen is neem dan even contact met ons op om een afspraak te maken zodat wij er even voor u naar kunnen kijken.
  • Trapt de fiets niet heel zwaar als de accu leeg of uit is?

    Nee, de meeste fietsen zijn uitgerust met een borstelloze gelijkstroommotor waardoor een uitgeschakelde motor geen weerstand geeft. Elektrische fietsen zijn echter over het algemeen wel een paar kilo zwaarder dan een normale fiets. De gemiddelde accu weegt al snel 2,5 kg, dan komt de motor er nog bij, kabels en display. Dat zijn wel kilo’s die je dan met eigen kracht moet voortduwen. Gelukkig zijn de nieuwste accu’s zo goed dat je niet snel met een lege batterij komt te staan.
  • Kan ik een elektrische fiets zelf onderhouden?

    De normale standaard onderhoudszaken als banden wisselen, remblokjes vervangen etc. kunt u gewoon zelf doen. Net als bij een gewone niet elektrische fiets. Alleen de accu en de aangesloten elektrische componenten (accu, regelunit, motor) zijn verboden terrein. Laat hier alleen aan werken door je fietsenmaker. Bij bijna alle merken vervalt de garantie als blijkt dat je zelf aan de elektronica hebt gezeten.
  • Welke afstand kan ik met mijn elektrische fiets rijden voordat de accu leeg is?

    Helaas is er geen precies antwood op te geven. Onder normale omstandigheden ligt de actieradius op dit moment tussend de 50 en 90km. Dit is onder andere afhankelijk van welk model fiets u heeft, welke accu, het gewicht van de fietser, wind mee of tegen, in wat voor omgeving wordt gereden (veel stoplichten, wel of geen heuvels, veel wind) en bij welke temperatuur er gefietst wordt. Dit zijn allemaal zaken die van invloed zijn op het uithoudingsvermogen van een accu. Ook het gebruik van de juiste versnellingen en de trapfrequentie spelen mee bij het bereik van de accu. Bij het starten kun je de fiets bijvoorbeeld het beste in de lichtste versnelling zetten. Dat kost zowel jezelf als de accu de minste energie. Eenmaal op gang gekomen is het beste om ongeveer 60 à 70 omwentelingen per minuut te maken. Met een zware versnelling trap je langzamer en moet de accu harder werken om dezelfde snelheid te halen.
  • Ketting smeren en ontvetten

    Fietsen met een gesloten kettingkast hebben het geweldige voordeel dat de ketting veel minder gesmeerd moet worden. Gebruik in dit geval bij voorkeur een spuitbus met een lang strootje en zoek zo de weg tot bij de ketting. Eenmaal per maand de binnenkant van de ketting zoeken en gedurende tien omwentelingen van de trapas/trappers de knop ingedrukt houden moet volstaan. Twijfel je of je voldoende gesmeerd hebt, herhaal dan de oefening nogmaals. Fietsen met een open kettingkast hebben het nadeel dat je de ketting vaker moet smeren. Smeer nooit al de verschillende tandwielen, je smeert enkel de ketting en dit doe je om de twee weken. Heb jij tijdens het smeren olie gemorst op de velg verwijder dit dan snel, anders kan dit gevolgen krijgen voor je remmen. Gebruik om de ketting te smeren het liefst een siliconenspray, dit neemt namelijk niet zo veel vuil aan. Als je vet of olie gebruikt blijft daar al het vuil en zand aanzitten, waardoor de slijtage van de ketting en tandwielen veel groter wordt. En ook belangrijk is, smeer je ketting in de winter als het sneeuwt een paar keer vaker i.v.m. troep en strooizout.
  • Wat voor ventiel zit er op mijn fietsband?

    Onze fietsen zijn uitgerust met het Schraderventiel, dat ook bij een auto gebruikelijk is. Men noemt dit type dan ook wel het autoventiel. Een gewone Hollandse fietspomp (met knijper) past niet op dit ventiel, maar hiervoor zijn verloopnippels voor te verkrijen. Dit ventiel wordt geopend door een pennetje in het midden in te drukken. Zo kan men de band laten leeglopen. In een pompnippel bevindt zich een staafje om het pennetje tijden het oppompen in te drukken. 
  • Fietsbanden oppompen

    Een juiste bandendruk maakt de kans op een platte band veel kleiner en het fietst ook lichter. Op iedere buitenband staat de maximale en de minimale spanning aan de buitenzijde gedrukt. Hiervoor geldt éénmaal per maand controleren en is 3.5 bar een goede leidraad.
  • Fiets schoonhouden

    Gebruik om de fiets schoon te maken wat afwasmiddel met warm water en een spons of een borstel met lange haren. Voor iemand die zijn fiets in een stedelijke omgeving gebruikt is het raadzaam om je fiets om de paar maand schoon te maken. Rij je regelmatig eens een stukje door het bos of rij je de hele winter door, reinig dan je fiets vaker. Zodra er zout gestrooid wordt reinig dan wat vaker. Niets is namelijk zo agressief voor je fiets als strooizout. Gun je fiets in tijden van strooien een wekelijkse warme douche, en spoel met twee tot drie emmers warm water de fiets rijkelijk af zodat de zouten door het stromende water worden meegenomen. Pas wel op voor elektrische delen zoals de motor en accu, zodat er geen kortsluiting ontstaat.
  • Hoe snel kan Motorpromo een fiets leveren?

    Motorpromo heeft in verschillende showrooms diverse modellen opgebouwd en rijklaar staan zodat u gelijk een proefrit kunt maken en de fiets mee kunt nemen. Het kan voorkomen dat een product tijdelijk of permanent is uitverkocht. Daarom raden wij u aan telefonisch contact met ons op te nemen. 
  • Waar kan ik het frame nummer vinden van mijn fiets?

    Het framenummer van de aluminium fietsen vindt u onderop de trapas. Het is hierbij handig om de fiets even om te draaien, zodat u eenvoudig het framenummer kunt noteren. En bij de fietsen met stalen frame op het typeplaatje links achter de trapper. 
  • Waar kan ik een technische vraag over mijn fietsen stellen?

    U kunt uw technische vragen sturen naar info@motorpromo.nl
  • Mag ik zonder rijbewijs en/of brommercertificaat op een crossmotor of quad/ rijden?

    Ja dit mag, aangezien crossmotoren of quads niet zijn toegestaan op de openbare weg en slechts op prive terrein mogen rijden, gelden de nationale wetten en regels voor de openbareweg niet. Daarom is er ook geen minimale leeftijdsgrens om een crossmotor of quad op prive terrein te mogen besturen. 
  • Mag ik met de crossmotor of Quad op de openbare weg rijden?

    Nee dit mag niet. De crossmotoren en quads die wij momenteel in ons standaard assortiment voeren zijn niet geschikt om mee op de openbare weg te rijden. Onze motoren zijn ontworpen om Off-The-Road gebruikt te worden, dus in het bos, in de modder en in het zand etc. Daar komen ze ook het beste tot hun recht. Alleen met de quads uit de categorieën 'Straatlegaal' mag op de openbareweg worden gereden, nadat er een kenteken voor de quad is afgegeven. 
  • Zelf kleppen stellen

    Kleppen stellen is niet zo moeilijk, maar het is wel een precisiewerkje. In principe stel je de klepspeling als de zuiger in het bovenste dode punt staat, tussen de compressieslag en arbeidsslag. Beide kleppen moeten dan volledig gesloten zijn.  Draai even de bougie eruit. Het is dan veel makkelijker om een zuiger netjes bovenin te zetten. Voel met een dun schroevendraaiertje even of de zuiger boven staat. NOOIT de schroevendraaier in het bougiegat laten staant terwijl je de krukas ronddraait. Om de krukas te draaien kun je de motor in een hoge versnelling zetten en een zwengel aan het achterwiel geven. Je kunt ook even het ontstekingsdeksel eraf halen, meestal zit er een mooie zeskant waarmee je het circus kan draaien. Ook zitten daar vaak een mooie markering voor het bovenste dode punt van de cilinder. Speel wat met de voelermaat en probeer een dikte te vinden die nog tussen de klep en stelbout door past zonder te blijven haken. Zet een ringsleutel op het borgmoertje. Zet een klein sleuteltje op het vierkant van de stelbout. Houd met het sleuteltje de stelbout tegen terwijl je het moertje een klein stukje losdraait. Als je het boutje niet tegenhoudt draait het mee en verstoort het de afstelling. Draai het boutje nu een heel klein stukje in de juiste richting. Rechtsom is strakker, linksom is losser. Hout het boutje ook weer tegen terwijl je de borgmoer vastzet. Beweeg met je vingers de tuimelaar even heen en weer, en meet hierna opnieuw de speling. Als de klep nu goed staat, noteer dan de nieuwe waarde. Het heeft weinig nut om de klepspeling te meten terwijl het borgmoertje nog losstaat, de stelbout heeft dan meestal ook wat speling in de tuimelaar en dat verstoort de meting. Zet het borgmoertje niet overdreven strak vast. Als je twijfelt tussen te weinig of te veel speling, kies dan voor teveel. Bij veel speling is de motor wat luidruchtiger en slijt het spul misschien net iets sneller, maar te weinig speling kan zeer gevaarlijk zijn. De klepspeling loopt namelijk terug als de motor warm wordt, een klep die te strak staat kan dan gaan lekken. Resultaat; groot onderhoud, en dat wil je vast niet. Als je door omstandigheden eens moet kleppenstellen zonder werkplaatshandboek bij de hand, houd dan als vuistregel aan dat de uitlaatkleppen vaan rond de 50% meer speling nodig hebben dan inlaatkleppen. De uitlaatkant wordt heter, dus de klepspeling loopt daar sneller terug. Als je je motor een beetje kent gaat kleppenstellen steeds sneller, oefening baart kunst. Inspecteer ook eens het oppervlak van de nokken en de tuimelaars. Bij onvoldoende bovensmering willen hier wel eens putjes in verschijnen, daar kun je beter niet te lang mee doorrrijden.
  • Welke bougie moet ik gebruiken?

    Gebruik altijd het zelfde type bougie die wordt geleverd bij de crossmotor, quad of mini ATV. Het gebruiken van de verkeerde bougie kan uw motor beschadigen. Als u niet zeker bent, neem dan graag contact met ons op via de e-mail met info@motorpromo.nl of werkplaats@motorpromo.nl. Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen. 
  • De 2 takt motor wil niet starten, wat moet ik doen

    Normaal als de motor niet wil starten, zit het probleem in de brandstoftoevoer of de bougie. Controleer of de bougiekabel goed contact maakt met de bougie. Controleer ook of de uitschakelaar in de stand aan staat en of er brandstof bij de bougie komt. Als er brandstof wordt geleverd en de bougie werkt, kan de motor verzopen zijn. Als het probleem blijft bestaan neem dan graag contact met ons op via de e-mail met info@motorpromo.nl of werkplaats@motorpromo.nl. Wij zullen dan proberen zo snel mogeljik contact met u op te nemen.
  • Hoe start ik een nieuwe 2 takt motor?

    1. Vul de brandstoftank met het juiste brandstofmengsel.
    2. Zet de uitschakelaar op de 'aan-positie' en zet de choke aan (omhoog)
    3. Trek niet mer dan 5 tot 6 keer aan het startkoord als de choke aan staat. Meerdere startpogingen met de choke kunnen er toe leiden dat de motor verzuipt. Zet de choke uit nadat de motor een keer aansloeg.
    4. Trek weer aan het startkoord en de motor moet starten. 
  • Mijn Crossmotor/Quad heeft geen compressie meer?

    Als er geen of onvoldoende compressie meer op een 4 takt blok van de crossmotor of quad zit, is dit meestal het gevolg van een kromme klep of beschadigde/versleten zuigerveren. Om dit simpel te testen draait u de bougie eruit en drukt u uw duim stevig op het gat van de bougie in de cilinder. Even de motor proberen te starten, als er goeie compressie is hoort u de motor echt blazen onder de duim. Is dit echter maar zwak dan is er te weinig compressie. Mocht u dat willen repareren, dan hebben wij alle onderdelen voor u op voorraad liggen en die kunt online bestellen. Mocht u het door ons willen laten repareren neem dan gerust contact met ons op via e-mail met info@motorpromo.nl of werkplaats@motorpromo.nl. Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen.
  • Remmen ontluchten, hoe te doen?

    Benodigdheden:Blik remolie (dot40), halve meter plastic slang, lege schone fles en een vriendje dat even wil helpen kan handig zijn als je geld in je zak wilt houden. Zorg dat je een maatje kunt regelen, die voor jou (op aanwijzing!!!) af-en-toe je rempedaal/hendel even indrukt/trekt.

    *Zorg dat je remolie-reservoir vol is. Nu gaan we ontluchten. Eerste neem je de kortste leidingen (meestal voorrem).
    *Plaats een ringsleuteltje over de ontluchtingsnippel heen, daarna het slangetje over de nippel heen, en het andere eind in de fles.
    *Je maat trapt/trekt (niet te hard, gewoon normaal) op pedaal/voorremhendel, zodat er druk op het systeem komt.
    *Jij draait voorzichtig de ontluchtingsnippel open (niet te ver!) de olie loopt in de fles. Let op!, het pedaal/hendel niet helemaal tot het einde indrukken/trekken! Vlak daarvoor (terwijl je maat nog trapt/knijpt) draai jij de nippel weer dicht.
    *Pedaal/hendel loslaten.
    *Even wachten tot de olie de gelegenheid krijgt om de hoofdremcilinder opnieuw te vullen.
    *Dit herhaal je tot de oude olie er zo helemaal uit geperst is (oude remolie ziet er vaak donkerbruin/zwart uit). Wordt de olie lichter dan is het systeem ververst.
    *Nu net zo lang trappen/knijpen tot er geen luchtbelletjes meer uit het slangtje komen. Nippeltje dicht en de zaak is ontlucht! Hetzelfde doe je bij het achterwiel.
    *Is het systeem erg smerig, dat kun je er beter eerst een hoeveelheid spiritus door heen persen op de manier zoals hiervoor beschreven. Dat bespaart je nieuwe remolie. Reviseer je eerst het systeem, dan doe je dit natuurlijk gelijk van te voren, voordat je de zaak in elkaar sleutelt.

    Mocht het zijn dat deze klus te groot of te moeilijk voor u is. Onze ervaren monteurs neme graag dit werk voor u uit handen. Neem dan contact met ons op via e-mail met werkplaats@motorpromo.nl of info@motorpromo.nl. Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen.